fredag 18. august 2017





BMW R 75




BMW begynte å bygge motorsykler etter første verdenskrig .  Den motorsykkelen er nå kjent som BMW Motorrad . Deres første vellykkede motorsykkel, etter mislykkede Helios og Flink, var det " R32 "i 1923. Denne hadde en " bokser "twin motor, som en sylinder prosjekter inn i luftstrømmen fra hver side av maskinen. Bortsett fra sine single-sylindrede modeller (i utgangspunktet til samme mønster), brukte alle sine motorsykler denne særegne oppsettet til tidlig 1980-tallet. Mange bmws er fortsatt produseres i dette oppsettet, som er utpekt R serien .

Under andre verdenskrig produserte BMW, BMW R75 motorsykkel med en sidevogn vedlagt. Har en unik design kopiert fra Zündapp KS750, var dens sidevogn hjul også motordrevet. Kombinert med en låsbar differensial , gjorde dette kjøretøyet meget dyktig off-road, en tilsvarende på mange måter til Jeep .

Den BMW R75 er en  motorsykkel og sidevogn kombinasjon produsert av det tyske selskapet BMW .

I 1930 BMW ble produsere en rekke populære og svært effektiv motorsykler. I 1938 utviklingen av R75 startet som svar på en anmodning fra den tyske hæren.

Før produksjonsen heter modeller av R75 ble drevet av en 750 cc side ventilers motor, som var basert på R71 motor. Men det ble raskt funnet nødvendig å designe en helt ny OHV 750 cc motor for R75 enhet.

 sidevogn hjulet ble kjørt med en aksling koblet til bakhjulet på motorsykkelen. Disse ble utstyrt med en differensialsperre og valgbar road og off-road girutvekslinger der alle fire og revers jobbet. Dette gjorde R75 svært manøvrerbar og i stand til å forhandle de fleste overflater.

BMW R75 og dens rival, Zündapp KS 750 ble begge mye brukt av tyskerne i Russland og Nord-Afrika, men etter en periode med vurdering ble det klart at Zündapp var overlegen maskin. I august 1942 Zündapp og BMW, på oppfordring fra Hæren, avtalt standardisering av deler for begge maskiner, med en utsikt til slutt skape en Zündapp-BMW hybrid. De ble også enige om at fremstillingen av R75 vil opphøre når produksjonen nådde 20,200 enheter, og etter det tidspunktet BMW og Zündapp ville bare gi den Zündapp-BMW maskin, produksjon 20 000 hvert år.

Siden målet om 20 200 BMW R75  ikke ble nådd, forble det i produksjon frem til Eisenach-fabrikken ble så sterkt skadet av alliert bombing at produksjonen opphørte i 1944. Ytterligere 98 enheter ble montert av russerne i 1946 som erstatning.

Men standardisering programmet betydde at maskiner som ble produsert av BMW og Zündapp brukte 70% av de samme komponentene. Dette forenkler levering av reservedeler for disse kjøretøyene, hvorav mange er fortsatt i hendene på historiske motorsykkel entusiaster. Disse bilene er fortsatt svært ønskelig som samleobjekter grunn av deres komplekse og holdbar teknologi, og er tilsvarende dyrt. En godt restaurert R75 kan fortsatt brukes til hverdags formål, eller off-road uten problemer.

I 1954 et lite antall modifiserte R75 modellene ble produsert ved Eisenach (da i Sovjet-kontrollerte Øst-Tyskland ) for testing under betegnelsen AWO 700, men ble ikke satt i full produksjon.Suksessen og pålitelighet av skaftet-drevet R75 under krigen førte til US Army ba om at Harley-Davidson produsere en lignende aksel-drevet syklus for amerikanske tropper. Dette førte til Harley produsere sin første aksel-drevet modell, Harley-Davidson XA , som var en kopi av den R75. [ 2 ]





DSC00167.JPG bmw16.jpg BMW15.jpg BMW10.jpg BMW11.jpg BMW12.jpg BMW13.jpg

Last ned:

Lagt inn 1. mai 2012 av Frode Gullstein

 
 

Bli medlem i dag!

For kun kr 150,- blir du medlem i Kvalvik Forts Venner. Fyll ut skjemaet nedenfor og vi sender deg en giro!
CAPTCHA image
Skriv koden ovenfor:




Støtt oss gjennom grasrotandelen:
Send GRASROTANDELEN 983779026 til 2020 (tjenesten er gratis)
Eller last ned og ta med når du tipper hos kommisjonær
 

Hjelp oss å hjelpe!

Klikk på, last ned, skriv ut og heng opp plakaten i ditt nærområde:

(C) Kvalvik Forts Venner - sponset av Ramvik AS - www.ramvik.no